Köpvillkor

Köpvillkor
 
1. Köp
 
1.1 Träffande av avtal
 
Vid beställning, via Internet, träffas avtal om köp när du väljer att bekräfta köp i kassan. En orderbekräftelse skickas till dig via e-post när du genomfört köpet. Spara ditt ordernummer. Vi ingår endast avtal med myndiga personer. Efter att din order är lagd kan normalt inga ändringar göras. Detta gäller både på produkter och leveransinformation. Det är på konsumentens ansvar att skriva in rätt uppgifter och beställa rätt produkter.  
 
 
2. Priser och betalning
 
2.1 Pris
 
I priserna ingår moms. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel/felaktigheter med priserna. 
 
En fraktavgift tillkommer beroende på vald leveransmetod. Vi erbjuder fasta fraktpriser för leverans inom hela Sverige.
 
Schenker:
  • Fast frakt till ombud: 49 kr (Fri frakt för köp över 600 kr)

Postnord: 
  • Fast frakt till ombud: 59 kr (Fri frakt för köp över 800 kr)

Best:
  • Hemleverans med Best fast frakt 69 kr (oavsett köpbelopp)

 
2.2 Betalning
 
Vi erbjuder ett flertal betalningsalternativ varav alla uppfyller kraven för PCI DSS:
 
Klarna:
  • Kortbetalning (Visa / Mastercard)

  • Banköverföring 

  • Få först, Betala senare - Fakturabetalning (14 dagar)

  • Delbetalning

 
Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.
En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert.
 
Swish betalning:
 
Vi erbjuder även möjlighet att betala direkt med Swish.
Fyll i dina uppgifter samt mobilnummer som är kopplat till Swish i kassan efter att du har valt Swish som betalningsmedel. Du kommer sedan att tillfrågas att öppna Swish-appen och godkänna betalningen. När betalningen är godkänd kommer du automatiskt att skickas vidare till sidan för orderbekräftelse.
 
Nets AfterPay:
  • Kortbetalning (Visa/Mastercard)

  • Betala om 14 dagar - faktura

  • Delbetalning

OBS! För att kunna använda sig utav AfterPay’s betaltjänster välj betalningsalternativet swish vid kassan, som sedan kommer länka dig vidare till dessa betalningsalternativ samt Swish.
 
 
2.3 Rabattkod
 
Det finns en rad rabattsidor på nätet som hänvisar till oss felaktigt. Vi har normalt inga rabattkoder.
 
 
2.4 Återbetalning
 
Sker normalt inom 14 arbetsdagar från att vi mottagit besked om önskat ånger/retur. Dock tidigast från att vi mottagit och godkänt din retur, och kommer att ske på samma sätt som den ursprungliga betalningen om inget annat uttryckligen avtalats. För mer information se under Öppetköp och bytesrätt.
 
 
3. Leveranser
 
3.1 Leveranstid
 
Våra leveranstider är 1-3 helgfria vardagar. Leveranstiden räknas från dagen efter att du la din beställning, förutsatt att vi har varan i lager. (Längre leveranstider till Norrland och Gotland)
*Läs reservationer längst ner i stycket
 
Kommer din order in före 12:00 skickas den normalt samma helgfria vardag, under förutsättningen att samtliga artiklar i beställningen finns i lager.
 
Beställningsvara - Har leveranstid mellan 5-10 helgfria arbetsdagar
 
Eftersom produkten ej finns i lager och måste först beställas hem till vårt lager; detta tar normalt 5 arbetsdagar men kan ibland ta ända upp till 10 arbetsdagar. Skulle vi inte kunna leverera inom 10 arbetsdagar kommer vi i att meddela dig.
  • Om en eller flera artiklar är restnoterade med status "Beställningsvara 5-10 dagar" så hålls hela beställningen. En order skickas först när samtliga artiklar finns i lager. 

Reservationer:
  • Vi reserverar oss mot förseningar som vi inte kan råda över som t.ex extrema väderförhållanden, force majeure eller tekniska problem hos speditören.

  • Geografiskt avlägsna leveransorter, exempelvis Gotland och orter där postnumret börjar på siffran 9. Det brukar ta 1-2 dagar extra i leveranstid.

  • Lantbrevbäring innebär utöver andra eventuella geografiska tillägg också en extra dag i leveranstid.

  • Beställningar som skickas på pall och/eller med hemleverans undantas från våra normala leveransvillkor. Detta gäller till exempel produkter som större grillar, möbler etc. För denna typ av leveranssätt gäller 1-7 dagars leveranstid + eventuella extra dagar enligt reservations punkterna.

 
Leveransförsening: 
 
Om leverans ej kan ske inom avtalad tid så informerar vi dig så fort som möjligt utan dröjsmål, och om möjligt med anledning till förseningen, samt med information om ny leveranstidpunkt. Du har då rätt att häva köpet utan kostnad om leveranstiden varit av väsentligt betydelse. Detta gäller även specialbeställningar.
 
3.2 Leveranssätt
 
Vi använder oss av Schenker som vår huvud fraktleverantör, men även av Postnord och Best.
 
Schenker:
  • Fast frakt till ombud: 49 kr (Fri frakt vid köp över 600 kr)

Postnord: 
  • Fast frakt till ombud: 59 kr (Fri frakt vid köp över 800 kr)

Best:
  • Hemleverans med Best: fast frakt 69 kr (oavsett köpbelopp)  

3.3 Ej utlöst order
  • För ej uthämtade paket debiteras du 150 kr för tillkomna omkostnader (returfrakt, expeditions- och administrationskostnad etc). 

  • Om du inte tar emot/löser ut en hemleverans kommer du att debiteras 250 kr för tillkomna omkostnader.

  • Om du inte tar emot/löser ut en hemleverans av större gods som skickas på pall debiteras du 1295 kr för tillkomna omkostnader. (Detta gäller även om du ångrat ditt köp) 

 
Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en hemleverans.
 
 
3.4 Synlig fraktskada
 
Vid eventuell fraktskada ska anmälan göras direkt av dig på plats - innan ni kvitterar godset.
Även en smärre skada på ytterkartongen ska anmälas.
 
Observera att du absolut inte får försöka laga eller montera produkten innan den blivit besiktigad av speditörens reklamations ansvariga. Originalemballaget ska behållas.
 
Efter anmälan gjorts hos Schenker eller ansvarig speditör vänligen kontakta oss med ett reklamationsnummer om skadan orsakat åverkan på din produkt.
 
 
3.5 Dold fraktskada
 
Vid en dold fraktskada måste en anmälan göras av dig snarast hos Schenker eller ansvarig speditör. Efter anmälan gjorts hos speditören vänligen kontakta oss med ett reklamationsnummer.
 
3.6 Best Hemleverans
 
Bokning för leveransdag bokas i kassan och utkörningen sker mellan 18-22 den valda dagen.
Du kommer att få avisering via sms när paketet har lastats på fordonet från Best. Via länken i sms-aviseringen kan du följa din hemleverans i realtid.
Kontakta oss via e-post med ditt ordernummer samt med ett nytt datum ifall du ej är på plats på den angivna leveransdagen, för att boka in en ny leveransdag.
 
Reservationer:
 
Skulle din vara väga mer än 20 kg så kommer den att gå med Schenker Hempaket (utan extra till kostnader). Din order levereras direkt hem till dörren under dagtid mellan 08:00-17:00. Vår speditör Schenker kommer att kontakta dig per telefon för att boka dag för hemleverans. Normal leveranstid för denna tjänst är 2-5 arbetsdagar. Extra leveranstid kan tillkomma för mindre eller geografiskt avlägsna orter. 
 
3.7 Uthämtning av order / Legitimering
 
För att hämta ut paket hos ditt ombud behöver du en giltig legitimation.
 
Observera att giltig legitimation måste kunna uppvisas vid uthämtning av paket hos ombud. Mottagarnamnet i beställningen måste överensstämma med namnet som står på uthämtarens legitimation. Använd inga smeknamn i din beställning, och adressera alltid till den person som fysiskt ska hämta ut paketet.
 
Läs mer om legitimering och vilka legitimationer som är godkända på PostNords hemsida: https://www.postnord.se/ta-emot/hamta/legitimering/godkanda-legitimationer
 
Om ändringar behöver göras i leverans uppgifterna efter att ditt paket redan har skickats så kommer du att debiteras för varje ändring. Pris från 250:-. (Detta avser kostnaden för ändrat förfogande och den avgift speditören debiterar oss)
 
Leverans till Åland: vi ansvarar inte för eventuella extra kostnader som uppkommer vid t.ex tull.
 
 
4. Kundtjänst öppettider
 
Du kan nå oss antingen via e-post: Kundservice@interioravenyn.se alla helgfria vardagar. Vi besvarar dina frågor så fort som möjligt, senast inom 48 h.
 
Eller via vår telefonsupport: 0763-977320 helgfria vardagar 09:00-14:00 
(Vid hög belastning var god kontakta oss via e-post så kontaktar vi dig så fort som möjligt, dock senast inom 48 h)
 
5. Ångerrätt  
 
Vid köp av varor gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att kunden har rätt att ångra sitt köp genom att meddela detta inom 14 dagar från det att kunden eller kundens ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen). Om du ångrar ditt köp kan du returnera produkten och få pengarna tillbaka. Ångerrätten gäller inte för hygienprodukter. 
En avgift kan dras av från din återbetalning om produkten returneras i försämrat skick, dvs vid defekt förpackning eller uppenbar åverkan på produkten kommer prisavdrag att ske mellan 30-100 % av produktens värde. 
 
Vi står ej för retur fraktkostnaden till oss och ersätter inte borttappade paket dvs det är du som kund som ansvarar att försändelsen når oss. 
Kontakta oss via e-post innan du skickar tillbaka paketet för att motta en retursedel och/eller vidare instruktioner.
 
Att inte hämta ut sitt paket räknas inte som ett ångrat köp.
 
 
5.1 Hygienprodukter
 
Ångerrätten omfattar inte produkter som inte kan säljas igen av hälso- eller hygienskäl eller varor som är specialtillverkade efter konsumentens önskemål eller som har en tydlig personlig prägel.
Detta omfattar till exempel kosmetiska produkter, underkläder, träningskläder, in-ear hörlurar/hörlurssnäckor o.s.v samt produkter med begränsad hållbarhet och produkter som klassas som färskvaror.
Vid retur av UV- och badkläder och sportkläder ber vi dig returnera varan i originalförpackningen och i oförändrat skick, det vill säga; Varan ska vara oanvänd och eventuella lappar och plomberingar ska sitta kvar. Vid saknad eller förstörd originalförpackning sker en värdeminskning som bedöms av HandelsAvenyn från fall till fall. Saknar varan någon originaldel och/eller är förstörd sker en värdeminskning som även bedöms från fall till fall.
 
Om du vill använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram så kan du ladda ner den här: https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett
 
 
6. Öppetköp och bytesrätt
 
Vi erbjuder våra kunder upp till 60 dagars retur- och bytesrätt. För att utnyttja retur- och bytesrätten och få produkten återbetald, minus returkostnaden, ska varan returneras i samma skick som du fått den och får inte ha använts. Se mer information nedan.
 
Det är tillåtet att öppna förpackningen och utföra funktionskontroll på sådant vis som ej skadar produkten eller dess förpackning. Varor som är inplastade/plomberade får ej öppnas som t.ex ljus och köks- och inredningsartiklar som är inplastade/plomberade. Produkten måste alltså returneras i samma skick som den mottogs för att retur-och bytesrätten ska gälla. 
 
Retur - och bytesrätten gäller inte underkläder, hygienartiklar och plomberade varor där plomberingen har brutits eller företagskunder.
 
Alla ev etiketter ska finnas kvar på varorna och ligga i sina originalförpackningar. För att returen/bytesrätten ska godkännas måste den returnerade varan vara i väsentligt oförändrat skick i sin originalförpackning med alla ev delar. Varan bör förpackas väl i skyddande emballage. Efterföljs inte detta så kommer vi ej att godkänna returen och du kommer att bli debiterad för ev frakt- och omkostnader fn 150 kr då vi kommer att skicka tillbaka varan till er. 
 
 
6.1 Transportskador vid retur/byte
 
InteriorAvenyn åtar sig inget ansvar för transportskador till följd av dålig emballering vid retur. Transportskador som uppstår på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund.
 
Sätt inga retursedlar/adresslappar direkt på varans förpackning utan varan måste förpackas i en annan kartong/varubrev påse. Varor som skickas tillbaka där man enbart satt retursedeln direkt på varans förpackning kommer ej att godkännas samt debiteras för ev omkostnader fn 150 kr. 
 
6.2 Returfrakt
 
Vid nyttjande av ångerrätten/öppet köp/bytesrätt står du själv för kostnaden för returfrakten tillbaka till oss. Vi ser gärna att du kontaktar oss via mail innan om du önskar få en retursedel: kundservice@interioravenyn.se 
 
Returer får Ej ske som postförskott eller efterkrav.
 
  • Returfrakten är från 49 kr (med vår retursedel) för små och medelstora paket

  • Större paket från 95 kr
 
Fraktkostnaden för returen kommer att automatiskt dras av från ditt återbetalningsbelopp. Om du ångrar ditt köp och önskar returnera hela din order ska du kontakta kundservice inom 14 dagar efter du har mottagit din order och meddela att du önskar ångra ditt köp. Om du valde det billigaste fraktalternativet vid köpet får du även fraktkostnaden du betalat vid köptillfället återbetalt (dock ej returfrakten). 
 
Om du returnerar delar av din order, eller inte kontaktar oss förrän efter 14 dagar, återbetalas inte fraktkostnaden. Har du en obetald faktura för din order är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum/pausar fakturan hos Klarna. Detta gör du enklast via Klarna-appen, Klarna.se eller genom att ringa 08-120 120 10.
 
6.3 Returadress & information som ska med i paketet vid retur 
 
Returadressen är:
 
InteriorAvenyn.se / HandelsAvenyn AB
Gröndalsvägen 13
74047 Harbo
 
Steg-för-steg vid ånger/retur/byte
  • Kontakta Kundservice via e-post: Kundservice@interioravenyn.se för att få en retursedel

  • Skriv ut bifogad retursedel

  • Lägg tillbaka varan och alla ev delar du vill returnera i dess originalförpackning i kartongen den kom i/skyddande emballage.

  • Inkludera dina uppgifter (namn, adress, ordernummer) i paketet samt skriv med anledning till returen för snabbare hantering.

  • Försegla paketet noggrant.

  • Fäst returfraktsedeln ovanpå den gamla fraktsedeln.

  • Lämna in paketet på ett Schenker ombud

  • Spara kvittot som retur bevis.

 
OBS! Viktigt att du sparar inlämningskvittot då det är du som ansvarar för returförsändelsen!
 
Vi följer lagen om distansavtal:
 
 
6.5 Återbetalning:
 
Sker normalt inom 14 arbetsdagar från att vi mottagit besked om önskat ånger/retur. Dock tidigast från att vi mottagit och godkänt din retur, och kommer att ske på samma sätt som den ursprungliga betalningen om inget annat uttryckligen avtalats.
 
Fraktkostnaden för returen kommer att automatiskt dras av från ditt återbetalningsbelopp. Om du ångrar ditt köp och önskar returnera hela din order ska du kontakta kundservice inom 14 dagar efter du har mottagit din order och meddela att du önskar ångra ditt köp. Om du valde det billigaste fraktalternativet vid köpet får du även fraktkostnaden du betalat vid köptillfället återbetalt (dock ej returfrakten). 
 
Om du returnerar delar av din order, eller inte kontaktar oss förrän efter 14 dagar, återbetalas inte fraktkostnaden. Har du en obetald faktura för din order är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum/pausar fakturan hos Klarna. Detta gör du enklast via Klarna-appen, Klarna.se eller genom att ringa 08-120 120 10.
 
6.6 Bytesrätt
 
Om du vill byta din vara till en annan storlek, färg eller modell ska du returnera varan enligt instruktionerna ovan och lägga en ny beställning på den vara du önskar. När vi har hanterat din retur får du pengarna tillbaka minus returfrakten.
Se ovan för returvillkor och priser för returfrakt.
Om du vid köptillfället har använt rabattkod, mängdrabatt eller liknande, måste du kontakta kundservice för att få ersättning så att du kan beställa på nytt.
 
 
7. Reklamationsrätt
 
InteriorAvenyn.se / HandelsAvenyn AB säljer samtliga produkter med 1 års garanti eller tillverkarens egna angivna garantitid på respektive vara som anges i annons samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Alla garantier gäller i Sverige.
 
7.1 Produktgarantin via tillverkare och oss
 
Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, dvs. fabrikationsfel som fanns på produkten vid leverans. Fabrikationsfel ska konstateras av HandelsAvenyn AB, varpå du som kund får en fri reparation alternativt en ny produkt. Produktgarantin gäller inte då vi inte kan hitta något fel på produkten, förslitningsskador eller då du har orsakat skadan själv. Produktgarantin gäller inte handhavandefel, felinställd produkt eller fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten. 
 
Alla garantin ärende måste gå via oss och ska anmälas snarast inom garantitiden. Vi kontaktar respektive tillverkare. Samt bifogar retursedel och vidare instruktioner till dig.
 
Faktura eller kvitto gäller som garantibevis. Förvara dokumentet varsamt eftersom du behöver visa upp det om du behöver utnyttja garantin rätten. 
 
7.2 Reklamation
 
Du har rätt att reklamera en vara i 3 år, beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garantiutfästelse. Felet ska anmälas snarast eller så snart felet borde ha upptäckts och senast inom 2 månader från det att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet.
 
Du måste kontakta oss via e-post och lämna en utförlig beskrivning av felet samt skicka med bilder på skadan/felet samt ange ditt ordernummer.
 
Ansvaret ligger hos dig som konsument att anmäla om att varan är felaktig och hur den är felaktig eller att det föreligger dröjsmål på ett ändamålsenligt sätt. Den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning samt med vår retursedel (som bifogas vid kontakt med oss) tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.
 
Vid transportskador ser vi gärna att ni hör av er till oss inom 7 dagar, efter att ni har anmält skadan hos speditören.
 
Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi dig för varan och returfrakten. Vid en godkänd reklamation står vi för alla kostnader inklusive all frakt.
 
7.2.1 Kontakta oss vid Reklamation
 
Vid reklamation kontakta vår kundservice för att få fraktsedel bifogat via e-post, kundservice@interioravenyn.se. Eventuell återbetalning, ny produkt eller reparation sker efter att vi mottagit och granskat produkten.
 
Om granskningen visar att skadan beror på normalt slitage, handhavandefel eller om produkten fungerar som den ska kommer du att debiteras fn. 150 kr för kostnader som uppstått.
 
Kompatibilitetsproblem förekommer ofta mellan olika produkter, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt om varan, genom att kontakta oss via e-post, innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader. 
 
7.3 Tvist
 
Vid eventuell tvist så ska det lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige, som tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist, eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR). Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.
 
Allmänna reklamationsnämnden 
Box 174 
101 23 Stockholm 
 
 
 
8. Manualer
 
För de produkter där det krävs bruksanvisning så medföljer de det i pappersformat som har lagts i paketet direkt från tillverkaren. Bruksanvisningen brukar vara på Svenska om inget annat anges.
 
 
9. Force Majeure
 
Händelser som krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetbeslut, valutarestriktioner, eldsvåda, krig, elavbrott, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt likvärdiga händelser utanför vår kontroll, vilka ej kunnat förutses, ska hänföras till force majeure. Detta innebär att HandelsAvenyn AB befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.
 
 
10. Reservation för fel
 
  • Felsatta priser: Vi förbehåller oss rätten att i efterhand neka en order och återbetala pengarna där vi satt fel pris.

  • Tekniska fel vid betalning: Skulle en beställning gå igenom utan att betalning skett kommer vi inom skälig tid att skicka en faktura på kvarvarande belopp.

  • Fel vid packning: Om du får flera eller fel produkter än du betalt för eller t.ex. att paketet skickas två gånger kan vi i efterhand begära tillbaka dessa produkter (inom skälig tid). I ett sådant fall står vi givetvis för returfrakt kostnaden. Skulle du inte skicka tillbaka produkterna till oss tar vi oss rätten att fakturera för dessa.

  • Övriga fel: Vi reserverar oss för fel som vi inte kan råda över och förbehåller oss rätten att vidta nödvändiga åtgärder inom skälig tid.

 
 
11. Tvist
 
Klagomål eller synpunkter avseende InteriorAvenyns tjänster eller produkter bör meddelas till vår kundservice via e-post alternativt telefon 0763977320. Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige, som tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist, eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.
 
Allmänna reklamationsnämnden 
Box 174 
101 23 Stockholm 
 
 
 
12. Kontaktinformation
 
InteriorAvenyn.se / HandelsAvenyn AB
Gröndalsvägen 13
74047 Harbo
Tfn: 0763977320
E-post: kundservice@interioravenyn.se
Orgnr: 559183-8486
 
 
*InteriorAvenyn.se och PusselAvenyn.se ägs av HandelsAvenyn AB
 
 
 
(Senast uppdatering: 2020-10-22)